Rautakatu 1 B, Naantali

Auton ilmastointihuolto

Huolto, vian etsintä, korjaus ja puhdistus

Ilmastoinnin käyttäminen ja säännöllinen huoltaminen on tärkeää.

Kun huollatat ilmastointijärjestelmän säännöllisesti, säilyy järjestelmän käyttöikä ja luotettava toimivuus huomattavasti pidempään. Ilmastointijärjestelmän puhdistuksesta voit lukea alempaa.

Kylmäaine katoaa ilmastointijärjestelmästä?

Ilmastointijärjestelmästä kylmäaineen katoaminen on normaalia. Kylmäaineen poistumisen seurauksena tapahtuu myöskin voiteluöljyn vähenemistä, koska voiteluaine sitoutuu kylmäaineeseen. Näiden kahden johdosta järjestelmään pääsee ilmankosteus, joka pidemmän ajan vaikutuksesta aiheuttaa korroosiota järjestelmän komponenteissa. Siksi säännöllinen huoltaminen on tärkeää.

Kuinka usein auton ilmastointi pitää huoltaa?

R134a järjestelmät tulee huoltaa 2–3 vuoden välein ja R1234yf (HFO-1234yf) järjestelmät 1–2 vuoden välein.

Mistä tiedän mikä kylmäaine autossani on?

Monissa autoissa on tarra konehuoneessa, josta voit tarkistaa kumpi järjestelmä sinun autossasi on. Tarra sijaitsee konepellin sisäpinnalla tai “lukkopellissä”, eli konepellin etuosan kohdalla umpioiden välissä.

Videolla kerromme miksi hybridi- ja sähköautojen ilmastointien kanssa täytyy olla tarkkana ja näytämme minkälainen tarra auton konehuoneesta pitäisi löytyä.

Korjaamotestimenestyjä 2021
Kesto
0,75 - 1,5 tuntia
Hintaluokka
69€ / 159€
V
Osamaksu
Ei
ILMASTOINTIJÄRJESTELMÄ
huoltamalla säännöllisesti vähemmän korjaamista

Toimivaa järjestelmää huolletaan, viallinen järjestelmä korjataan. Ilmastointi kannattaa huollattaa auton muun huollon yhteydessä. Näin ei tarvitse itse muistaa, koska huolto olikaan tehty. Meillä huoltoneuvojat tarkistavat asian puolestasi.

Huollamme myös uudet R1234yf järjestelmät

Markkinoilla on ollut jo muutamia vuosia uusi kylmäaine, R1234yf. Uusi kylmäaine on ympäristöystävällisempi kuin vanhempi R134a. Olemme investoineet laitteeseen, jolla voimme huoltaa myös nämä uuden kylmäaineen järjestelmät.

Esimerkiksi Nissan Qashqai ja Renault Clio ovat yleisiä, uudempia autoja joissa tämä uusi kylmäaine on.

Järjestelmät, jotka voimme tällä hetkellä huoltaa

 

Järjestelmä Mahdollista
R134a Kyllä
R134a (hybrid- ja sähköauto) Ei
R1234yf Kyllä
R1234yf (hybrid- ja sähköauto) Kyllä
Hiilidioksidi, CO2 Ei
Hiilidioksidi, CO2 (hybrid- ja sähköauto) Ei
R134a
Perinteinen kylmäaine. Huolto 2-3 vuoden välein.
€69
huolto
Tyhjennys & Täyttö
Alipaineinen kuivaus ja tiiveyden tarkastus
Kylmäaine, voiteluöljy ja UV-väriaine
Toiminnan tarkistus
r1234yf
Uudempi kylmäaine. Huolto 1-2 vuoden välein.
€159
huolto
Tyhjennys & Täyttö
Alipaineinen kuivaus ja tiiveyden tarkastus
Kylmäaine, voiteluöljy ja UV-väriaine
Toiminnan tarkistus

Ilmastoinnin puhdistus ja desinfiointi.

Kun auton auton sisälle tuleva ilma alkaa haisemaan tunkkaiselle tai pahalle, on yleensä jonnekkin kasvanut mikrobikasvustoa.

Yksi yleisimmistä hajun aiheuttajista on vaihtamaton raitisilmansuodatin. Raitisilmansuodatin tulee uusia Suomen olosuhteissa joka vuosi / joka huollossa. Vuodenaikojen vaihtelu kerryttää likaa ja kosteutta raitisilmansuodattimeen. Raitisilmasuodatin uusittaan auton vuosihuollon tai määräaikaishuollon yhteydessä.

Mikrobikasvustoa voi syntyä myös ilmastoinnin höyrystimeen tai lämmityslaitteen kennolle. Tällöin kennojen läpi virtaava ilma ottaa hajut mukaansa ja hajut tulevat auton sisälle. Tällaisessa tapauksessa ilmankierto voidaan desinfioida siihen tarkoitetulla tuotteella.

Kent Air Co One Shot on erinomainen tuote, jolla saadaan tuhottua mikrobit ja koronatyypin virukset. Tuotetta löytyy meiltä suoraan hyllystä. Ilmastoinnin puhdistus voidaan suorittaa muun työn yhteydessä tai voit tulla noutamaan tuotteen meiltä mukaasi.

Ilmastoinnin heikko teho?

Ilmastoinnin jäähdytystehon heikentyminen tapahtuu hitaasti ja huomaamattomasti. Käyttäjä huomaa huonosti toimivan ilmastoinnin yleensä vasta, kun noin puolet kylmäaineesta on jo poistunut. Huollatathan järjestelmän ennen tätä.

Mikäli ilmastoinnin jäähdytysteho on niin heikko, ettei se enää tunnu jäähdyttävän, on järjestelmä jo lähes tyhjä. Paineettomaan tai hyvin matalapaineiseen järjestelmään ei saa tehdä kylmäaineen täyttöä ennen kuin järjestelmä on koeponnistettu. Koeponnistuksella varmistetaan ettei kylmäaine pääse vuotamaan suoraan ympäristöön. Ilmastointijärjestelmän koeponnistus ja uudelleen täyttö laskutetaan erikseen.

ILMASTOINTIJÄRJESTELMIEN HUOLTOON JA KORJAUKSIIN VAADITAAN LUPA, SEKÄ KOULUTUS.

Kaikkien kylmäainejärjestelmien huoltajien / korjaajien täytyy olla koulutettuja ja luvan omaavia. Me olemme suorittaneet pätevyyskoulutuksen ja olemme Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (TUKES):n hyväksymä kylmälaiteliike (ajoneuvot).

TUKESin hyväksymät toiminnanharjoittajat alla olevasta linkistä: https://rekisterit.tukes.fi/fi/Urakoitsijat